zBLOGowani.pl
Blog > Komentarze do wpisu

"Rozejście mięśnia prostego brzucha" Katy Bowman - NARESZCIE na polskim rynku!

 

Co to było za lato!

Upały, pielgrzymki wyjeżdżających i przyjeżdżających klientek, ciągłe dostawy, a do tego sporo istotnych zmian w moim życiu prywatnym.

Ale to już za mną i mogę z ulgą odsapnąć.

Teraz na spokojnie, bogatsza o cały ten letni balast emocji i doświadczeń - wracam do nieśpiesznego blogowania.

Na pierwszy ogień idzie temat odkładany najdłużej, czyli książka  "Rozejście mięśnia prostego brzucha" autorstwa Katy Bowman, stanowiąca swoiste kompendium wiedzy o Diastasis Recti.

Za wydaniem tej książki na polskim rynku odpowiedzialne jest wydawnictwo Fizjopress czyli Aleksandra Polanowska-Lenart specjalizująca się między innymi w fizjoterapii zaburzeń funkcjonalnych dna miednicy  oraz Joanna Lipko - filolog angielski. 

Skąd wiem o tej książce? Otóż jakieś 1,5 roku temu, dzięki mojej notce "Nowe szaty cesarza, czyli biust w hamaku"  poznałam Asię Tokarską – rewelacyjną fizjoterapeutkę, której w duszy od dawna grały także brafittingowe muzy. Oprócz tego, że Asia jest czynnym fizjoterapeutą, prowadzi szkolenia i udziela się obecnie w pro-brafittingowych przedsięwzięciach szkoleniowych - na swoim kanale Joanna Tokarska fizjopozytywnie umieszcza świetne, mądre, wartościowe filmiki. Są to między innymi rozmowy z koleżankami po fachu, o różnych specjalizacjach. Po obejrzeniu takiej rozmowy z panią Olą nie mogłam doczekać się następnej. Dziewczyny rozmawiały bowiem o urofizjoterapii i o…rozstępie mięśnia prostego brzucha!

Pamiętacie może mój wpis z grudnia 2017? O tym, czemu NIE POLECAM PASÓW POPORODOWYCH?

Jakiś czas po jego publikacji pojawiła się u mnie w salonie młoda kobieta z pytaniem – dokąd ma się udać i kto może jej pomóc w pozbyciu się takiego rozstępu. Przeczytała bowiem moją notkę mieszkając jeszcze w UK, a po powrocie do Polski odwiedziła wszystkie znane jej w okolicy gabinety fizjoterapeutyczne. W ŻADNYM Z NICH nie otrzymała ani odpowiedzi na swoje pytania, ani rady – gdzie może się udać ze swoim problemem.

I niestety, nie był to przypadek odosobniony. Oprócz tej miłej pani kontaktowały się ze mną inne kobiety, które pisały, że zostały same ze swoim problemem. Nikt ich nie uczył, nie uprzedzał. Znikąd pomocy, znikąd informacji. Temat był przez środowisko lekarskie przemilczany albo bagatelizowany. Jednym słowem dramat.

Pół roku później Asia poinformowała mnie, że na polskim rynku ukaże się książka o wyżej wspomnianym rozstępie. Wiadomość ta była jak miód lany w moje serce. Pani Aleksandra, z którą przeprowadziłam ciepłą i wielce obiecującą rozmowę obiecała podesłać mi egzemplarz.

No i podesłała.

Dziękuję, dziękuję, dziękuję!.

Bo, co tu dużo pisać – jestem szczęśliwa, że W KOŃCU ktoś zdecydował się tak konkretnie dotknąć tematu i przybliżyć go Polkom.

„Rozstęp mięśnia prostegu brzucha. Cholistyczne podejście” Katy Bowman jest bowiem w mojej ocenie dla  Polek niczym zdjęcie z ich oczu ciemnej zasłony.

Autorka przystępnie, jasno i rzeczowo wyjaśniła przyczyny RMPB oraz przybliżyła czytelniczkom swoje, autorskie ćwiczenia zapobiegające powstaniu tego rozstępu.

Ale do rzeczy.

„RMPB” został opatrzony wstępem przez Marzenę Dębską - jedną z najlepszych na świecie specjalistek w diagnostyce prenatalnej. Przyznacie, że jest to bardzo mocna rekomendacja. Kobiety, które otarły się o tematy okołoporodowe wysokiego ryzyka na pewno znają to nazwisko. Dla bardzo dużej grupy pacjentek oddziału ginekologicznego w Szpitalu Bielańskim jest ono niemal synonimem cudu. 

Już we wspomnianym wstępie pani doktor Dębska podkreśla, że nasz brzuch nie istnieje w oderwaniu od reszty ciała. Że klatka piersiowa, jama brzuszna i miednica są ze sobą połączone i jednocześnie oddzielone mięśniami. Nieprawidłowa postawa, źle dobrane obuwie, nadmierne rozciągnięcie czy obciążenie mięśni wpływają na siebie wzajemnie i można je porównać do naczyń połączonych - zaburzenia pracy mięśni są ich konsekwencją.

Jednocześnie przedmówczyni zauważa też, i słusznie, że w Polsce brakuje rzetelnej informacji na temat odpowiedniego postępowania z pacjentkami, a jeszcze bardziej - wskazówek dla nich samych - jak mogą zapobiegać rozejściu mięśnia prostego brzucha (RMPB).

Na szczęście TERAZ, po publikacji „RMPB”, już tak nie jest, a to dzięki uporowi i determinacji pani Aleksandry, która postanowiła tę lukę ( w której odbijało się tysiąckrotnie echooo) -  zapełnić.

 

Autorka „RMPB” – Amerykanka Kathy Bowman jest  biomechanikiem, edukatorką, pisarką, liderką ruchu Movement (Ruch), blogerką, podcasterką, terapeutką, szkoleniowcem i mamą. Ta ostatnia rola oraz to, co działo się z jej ciałem podczas i po ciąży stanowiły niejako zapalnik do zgłębienia przez nią tematu rozstępu mięśnia prostego brzucha oraz odzyskania funkcjonalności a także wzmocnienia mięśni posturalnych. Katy stworzyła swój własny program ćwiczeń, który przybliżyła dokładnie czytelniczkom w książce. Odwołuje się w nim do naturalnego ruchu, do którego zdolność ludzie utracili stopniowo, w czasie ewolucji.

Zacytuję kilka krótkich fragmentów, które zmieniły moje postrzeganie RMPB. Wierzę, że Was zaciekawią i zachęcą do nabycia tej książki:

*”Obecnie kobiety najczęściej dowiadują się o tym, że mają rozejście mięśnia prostego brzucha, z Internetu; nie zawsze są to informacje wiarygodne i rzetelne. Co gorsza, pacjentki często słyszą, że rozejście to stan naturalny i tak ma być już zawsze, co nie jest prawdą. Okazuje się, że mając odpowiednią wiedzę, powstawaniu rozejścia mięśnia prostego brzucha można zapobiegać, a jeśli już do niego doszło, doprowadzić ćwiczeniami do jego zniwelowania w bardzo wielu, jeśli nie w większości przypadków”.

* „RMPB jest problemem dotyczącym całego ciała, zdefiniowanym poprzez swoje symptomy – przemieszczenie jednego lub kilku mięśni brzucha. Myląc symptom z problemem, ignorujemy całą rzeszę złych nawyków i przyczyn zewnętrznych, które doprowadziły do pojawienia się tegoż symptomu. Sięgamy po ćwiczenia, pasy korekcyjne i interwencje chirurgiczne aby skorygować defekt. Metody te nie usuną jednak dolegliwości, ponieważ z ich pomocą nie dotrzemy do źródła powstania RMPB”.

*”…kresa biała nie jest wyizolowanym miejscem, „w którym łączą się mięśnie brzucha”, ale strukturą, która powstała w wyniku tego spotkania. Zamiast nazywać RMPB separacją mięśniową, prawdopodobnie celniej byłoby nazywać je uszkodzeniem tej stworzonej z rozcięgien plecionki, a nie uszkodzeniem samych mięśni”.

*”Kresę białą tworzą rozcięgna (w szczególności ścięgna) wszystkich mięśni brzucha, a zatem każdy z tych mięśni może powodować RMPB”.

*”Kresa biała łączy się z miednicą i klatką piersiową; ruchy i postawa tych części ciała mogą przyczyniać się do powstawania RMPB.”

Wiedziałyście, że nieprawidłowe „noszenie” bioder czy nieprawidłowe siedzenie za biurkiem przez 30 lat życia mogą doprowadzić do deformacji Waszych mięśni, a co za tym idzie – niepotrzebnego obciążania kresy białej?

Kathy uważa również, że nasze UBRANIA MAJĄ ZNACZENIE. Neguje nadużywanie odzieży wyszczuplającej, obcisłej bielizny, p-asków, rajstop, obcisłych/za małych/wąskich spodni. Uzasadnia to tym, że odzież nie napiera jedynie na większe komory ciśnieniowe w obrębie jamy klatki piersiowej, jamy brzusznej czy miedniczej, ale przede wszystkim na ich zawartość. Jeśli regularnie uciskane są tętnice, żyły, naczynia limfatyczne, przewód pokarmowy, żołądek, jelito cienkie, jelito grube, narządy układu rozrodczego – jego zawartość przemieści się.

Autorka prosto i obrazowo wyjaśnia kwestię sił, a w szczególności ciśnienia i nienaturalnie wysokiego ciśnienia, oraz ich wpływie na przemieszczanie się, nadwerężanie oraz potencjalne uszkadzanie części ciała.


Ale nie będę Wam streszczać książki. Zresztą nie chcę Was pozbawiać przyjemności odkrywania, jak łatwo można „odczarować” rozstęp mięśnia prostego brzucha i zapobiec problemowi, jeśli ktoś nas poprowadzi przez temat z taką swobodą  a jednocześnie – podając konkretną wiedzę.

Napiszę jeszcze na koniec, że w książce, obok opisów ćwiczeń, znajdziecie także polecenia książek i produktów oraz wskazówki na temat diety.

Książkę kupicie tutaj:

---> ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA<---

Otrzymuje ona specjalną rekomendację Bloga Noszę Biustonosze:



"Rozejście mięśnia prostego brzucha. Holistyczne rozwiązanie dla osłabionych mięśni brzucha" Katy Bowman polecam gorąco wszystkim kobietom. W szczególności oczywiście tym, które planują macierzyństwo, ale też powinny przeczytać ją (KONIECZNIE!) położne, lekarze ginekolodzy, fizjoterapeuci, brafitterki, slimfitterki, styliści oraz ci wszyscy, którzy mają do czynienia w swojej pracy z kobietami i ich fizycznością.

 

#rozejściemięśniaprostegobrzucha #diastasisrecti #uroginekolog #kobiecetematy #slimfitting #paspoporodowy #fizjopozytywna #joannatokarska #fizjopress #katybowman

czwartek, 20 września 2018, renulec

Polecane wpisy

  • Turniej Mody w Oxfordzie - Fashion Revolution w Biłgoraju!

    W ubiegłym tygodniu byłam gościem podczas Turnieju Szkół Mody w Oxfordzie, jak z przymrużeniem oka nazywają Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Biłgo

  • Salon Bielizny 2018 oczami sklepu

    Obszerną relację z tej, jakże potrzebnej w Polsce, największej imprezy polskiej branży bieliźniarskiej - przeczytacie na niezawodnej Stanikomanii . Kasica szczo

  • Share Week 2018

    Pierwszy raz biorę udział w Share Week. Genialna w swojej prostocie inicjatywaAndrzeja Tucholskiego - to blogerzy polecają innych blogerów. Zasady opisał tak ja